Huler, hytter og huse er veloverstået

Børnekulturhuset har netop afviklet Huler, hytter og huse – et arkitektureksperimentarium i Ridehuset. Her kunne børn i alderen 3 – 10 år deltage i forskellige byggeworkshops forestået ved billedkunstnere og arkitekter, se teaterforestillingen Rikkes rare rum og spille musik i workshoppen Arkitekturens lyd. Man kunne f.eks. lave Rum til dyr ved arkitekt Sidsel Effersøe, hvor det gjaldt om at lave en utraditionel bolig til to meget forskellige dyr, der skulle bo sammen. Hvordan tilgodeser man f.eks. en hund og et egerns behov i en fælles bolig? Man kunne også lave japanske huse og haver i workshoppen Japanske huse ved billedkunstner Marianne Thingholm. Marianne var inspireret efter et besøg i Japan og var vendt hjem med masser af japanske materialer, som f.eks. sushigræs og japansk rispapir. Der blev flittigt bygget borge, slotte, bungalows og meget mere med træklodserne og de ægte minimursten fra Petersen Tegl. I den sorte kube blev der leget med lyset, mørket og propperne, og i den hvide kube med lyde, dufte, kæmpe sækkepude og bannere, kom den ældgamle gardinleg til sin ret igen.

Arkitektureksperimentariet bød også på et ”lejlighedskompleks” i børnestørrelse, med seks værelser i forskellig farve og indretning. Der var lagt vægt på sanseoplevelser og rum i forskellige materialer. Det blå rum ledte tankerne hen på vand. Der var opsat vådrumstapet med voks dråber, som var sjove at føle på og et dejligt regndråbe forhæng af perler. I det gule værelse var der en væg med bløde fjer og en hel væg med billeder af kyllinger. Det røde værelse havde det blødeste gulvtæppe i teddybear og voksdug med roser på væggene. Et værelse havde en væg beklædt med bobleplast, et andet var helt sort, og man kunne kun se rigtigt med lommelygte, mens det sidste værelse var indrettet i traditionel countrystyle. Og virkningen var overvældende. En dreng kravlede ind i alle værelserne og sagde: ”Her er alt for hvidt”. ”Her er der alt for blåt”. ”Her er der alt for rødt”..  osv. til han endelig fandt sin plads i stuen. Hvert værelse målte 1×1 meter og med tre værelser i stuen og tre værelser på 1. sal, var det nødvendigt med to børnestiger. På disse mange forskellige måder fik børnene en fornemmelse af rum og arkitektur. De kunne føle, hvordan musik og duft var med til at skabe en stemning i rummet og hvordan lys og mørke kan reguleres. Samtidig kunne de selv tage stilling til, hvordan deres helt eget byggeri skulle se ud i de forskellige workshops. Koncentrationen var stor, når børnene arbejdede i workshops, og det var skønt at se, hvor kreative børnene var, når elefanten f.eks. kom til at bo på taget, og fik et spejl af plexiglas til at spejle sig i.         

På trods af pædagogernes strejke lykkedes det Børnekulturhuset at få kontakt til mange af de bedsteforældre og forældre, som havde ekstra tid sammen med deres børn. Samtidig var det dejligt at se at rigtig mange skoler i Århus Kommune, gjorde brug af tilbuddet. Sammenlagt var fremmødet på ca. 2000 personer på de 9 dage eksperimentariet havde åbent. Det må betegnes som en succes.

Se billeder fra projektet enten her på bloggen eller på http://picasaweb.google.dk/Boernekulturhuset/HulerHytterOgHuse